14.8.2013

Helgoland, Germany 07.08.2013 *13.10 - Brunsbüttel, Germany 08.08.2013* 01.50 = 12 h 40'/58,3 Nm


Ennen lähtöä käytiin tankkaamassa vene. Polttoainelaituriin pääsee tuntia ennen ja tuntia jälkeen korkean veden. Tämä ajoitus määräsi lähtöaikamme, joten edessä oli taas kerran ajo vastavirtaan. Diesel maksoi 1,06 €/l, halvempaa kuin Euroopan verollinen hinta, mutta ei niin halpaa kuin muistimme edelliseltä käynniltämme.

Satamasta ulos päästyämme nostimme ison purjeen. Matkan ainana sää muuttui aika epämiellyttäväksi. Satoi vettä ja tuuli kiihtyi yli 25 solmuun. Päätimme laittaa ison purjeen kakkosreiviin. Varsinkin yöaikana on mahdolliset väistöliikkeet helpompi tehdä vähän pienemmillä purjeilla. Hyvästä tuulesta huolimatta matka edistyi hitaasti kovasta vastavirrasta johtuen. Laivaliikenne tällä Elbe-joelle vievällä alueella on todella vilkasta.  

Mietimme Cuxhavenissa yöpymistä, kun ohitimme  marinan portin, mutta päätimme kuitenkin jatkaa Brunsbütteliin asti.  Yöstä tulee erittäin epämielyttävä, on ajettava laivaväylän ja matalan rannan välissä. Kaikkialla on jos jonkinlaista valaistua ja valaisematonta merkkiä ja poijua. Lisäksi alkaa sataa vettä ja näkyvyys menee  välillä tosi surkeaksi, kaiken lisäksi olen likomärkä.  Ennen Brunsbüttelin sulkuja piti vielä ylittää Elben laivaväylä. Onneksi siellä ei juuri silloin ollut muuta liikennettä, joten ylitys kävi ongelmitta. Tulimme sulkujen odotuspaikalle keskellä yötä, otimme yhteyttä VHF:llä kanavan valvontaan. Kysyimme saadaanko tulla sulkuun. Meille vastattiin, että sulku on auki,  Christina on ensimmäisenä menossa sulkuun ja te olette toisena. Christinaa vain ei näkynyt missään.  Tiesimme olevamme oikeassa paikassa, mutta ihmettelimme, missä se Christina on, kunnes huomasimme edessä olevan suuren rahtilaivan perässä nimen Christina. Vanha sulku eli ”North Lock”  on pienveneille tarkoitettu sulku, mutta koska uusi sulku on nyt remontissa, käyttävät suuretkin alukset vanhaa sulkua. Tämä vähän hämäsi meitä.  Pyysimme kanavan valvojaa vahvistamaan, että hän tarkoitti edessämme olevaa suurta rahtilaivaa.  -Näin on, te menette sulkuun rahtilaivan jälkeen ja ohitatte se paapuurin puolelta ja menette sen eteen. Sulun seinän ja rahtilaivan väliin jäi juuri ja juuri riittävä rako meille, laivan potkuri pyöri aiheuttaen voimakkaat virtaukset laivan ympärillä.  Pienveneet pääsevät suluista läpi   yöaikaan, mutta kanavassa saa liikkua ainoastaan auringon nousun ja laskun välisenä aikana.  Sulusta ulos päästyämme menimme Brunsbüttelin  marinaan kanavan sisäpuolella. Kanavassa sisällä olevat pienveneet eivät pääse suluista merelle yöaikaan, joten pieni marina oli ihan täynnä. Kiinnityimme ainoaan meille mahdolliseen paikkaan isohkon purjeveneen kylkeen. Aamulla huomasimme, että vene oli suomalainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti