Ennen lähtöä käytiin tankkaamassa
vene. Polttoainelaituriin pääsee tuntia ennen ja tuntia jälkeen korkean veden.
Tämä ajoitus määräsi lähtöaikamme, joten edessä oli taas kerran ajo
vastavirtaan. Diesel maksoi 1,06 €/l, halvempaa kuin Euroopan verollinen hinta,
mutta ei niin halpaa kuin muistimme edelliseltä käynniltämme.
Satamasta ulos päästyämme nostimme
ison purjeen. Matkan ainana sää muuttui aika epämiellyttäväksi. Satoi vettä ja
tuuli kiihtyi yli 25 solmuun. Päätimme laittaa ison purjeen kakkosreiviin.
Varsinkin yöaikana on mahdolliset väistöliikkeet helpompi tehdä vähän
pienemmillä purjeilla. Hyvästä tuulesta huolimatta matka edistyi hitaasti
kovasta vastavirrasta johtuen. Laivaliikenne tällä Elbe-joelle vievällä alueella on
todella vilkasta.
Mietimme Cuxhavenissa yöpymistä,
kun ohitimme marinan portin, mutta
päätimme kuitenkin jatkaa Brunsbütteliin asti.
Yöstä tulee erittäin epämielyttävä, on ajettava laivaväylän ja matalan
rannan välissä. Kaikkialla on jos jonkinlaista valaistua ja valaisematonta
merkkiä ja poijua. Lisäksi alkaa sataa vettä ja näkyvyys menee välillä tosi surkeaksi, kaiken lisäksi olen
likomärkä. Ennen Brunsbüttelin sulkuja
piti vielä ylittää Elben laivaväylä. Onneksi siellä ei juuri silloin ollut
muuta liikennettä, joten ylitys kävi ongelmitta. Tulimme sulkujen
odotuspaikalle keskellä yötä, otimme yhteyttä VHF:llä kanavan valvontaan.
Kysyimme saadaanko tulla sulkuun. Meille vastattiin, että sulku on auki, Christina on ensimmäisenä menossa sulkuun ja
te olette toisena. Christinaa vain ei näkynyt missään. Tiesimme olevamme oikeassa paikassa, mutta
ihmettelimme, missä se Christina on, kunnes huomasimme edessä olevan suuren
rahtilaivan perässä nimen Christina. Vanha sulku eli ”North Lock” on pienveneille tarkoitettu sulku, mutta
koska uusi sulku on nyt remontissa, käyttävät suuretkin alukset vanhaa sulkua.
Tämä vähän hämäsi meitä. Pyysimme
kanavan valvojaa vahvistamaan, että hän tarkoitti edessämme olevaa suurta
rahtilaivaa. -Näin on, te menette
sulkuun rahtilaivan jälkeen ja ohitatte se paapuurin puolelta ja menette sen
eteen. Sulun seinän ja rahtilaivan väliin jäi juuri ja juuri riittävä rako
meille, laivan potkuri pyöri aiheuttaen voimakkaat virtaukset laivan
ympärillä. Pienveneet pääsevät suluista
läpi yöaikaan, mutta kanavassa saa
liikkua ainoastaan auringon nousun ja laskun välisenä aikana. Sulusta ulos päästyämme menimme
Brunsbüttelin marinaan kanavan
sisäpuolella. Kanavassa sisällä olevat pienveneet eivät pääse suluista merelle
yöaikaan, joten pieni marina oli ihan täynnä. Kiinnityimme ainoaan meille
mahdolliseen paikkaan isohkon purjeveneen kylkeen. Aamulla huomasimme, että
vene oli suomalainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti