14.8.2013

Delfzijl, Holland 04.08.2013 *19.40 - Helgoland, Germany 05.08.2013 *16.40 = 21 h/107 Nm


Lähtö laiturista oli hankalaa ahtaassa tilassa,  tuuli painoi lisäksi väärään suuntaan. Kun lopulta saimme veneen oikeaan suuntaan, se kääntyi yllättäen poikittain kapeassa tilassa suuren jokilaivan ja laitureiden välissä. Ei auttanut muuta kuin yrittää pakilla ulos kapeikosta, mutta vene kääntyi aina paapuuriin päin. Huomasin, että peräsin oli lukkintunut  täysin paapuurin puolelle ja ratti pyöri tyhjää.  Käyttämällä konetta vuoroin eteen ja pakille sain meidät kahden laiturin väliin, jossa sitten tuuli auttoi ja painoi meidät laituriin. Kaksi hollantilaispurjehtijaa oli ottamassa veneen vastaan, kun olivat huomanneet tilanteen.  ”Whitlock”-ohjaustolpan liian pieni kvadrantti oli mennyt ääriasentoon, jolloin ratin hammaspyörä jää pyörimään tyhjää.  Ei auttanut muu kuin purkaa koko ohjausjärjestelmä, jotta saatiin lukkiutunut peräsin toimimaan ja ohjaustolpassa kvadrantti oikeaan paikkaan.  Korjaushommissa meni monta tuntia, vaikka korjaustoimenpiteet ovat tuttuja ennestään. Sama ongelma oli peruskorjauksen jälkeisenä ensimmäisenä kautena. Vika korjattiin asentamalla vahvat säädettävät stopparit, jotta peräsin ei pääsisi kääntymää liiaksi ja lukkiutuisi. Systeemi on toiminut moitteetta kuusi vuotta kaikissa olosuhteissa. Ilmeisesti  paapuurin stoppariin pitää asentaa yksi säätölevy lisää estämään vastaavanlaiset tilanteet. Olimme onnekkaita, kun selvisimme varsin epämielyttävästä tilanteesta vain yhdellä pienellä naarmulla paapuurin kyljessä.  Illalla päästiin lähtemään uudestaan laiturista. Meidän viereen oli tullut saksalainen moottorivene, jonka miehistö auttoi meitä lähdössä. Tuulikin oli jo tyyntynyt, joten päästiin lähtemään ilman ongelmia. Päiväksi ajoitettu korkean veden lähtöaika oli ja meni,  joten vastassa  oli 4 solmun vastavirta,  mutta pääasia  oli, että päästiin liikkeelle.

North Sea wind farm
Somebody bought a crane


Helgoland

Olemme käyneet Helgolandissa 4 vuotta sitten, joten se on meille ennestään tuttu. Vierasvenesatamassa venepaikat on ryhmitelty veneen koon mukaan ja veneet kiinnitetään kyljittäin toisiinsa.  Me kiinnityimme hollantilaisen purkkarin kylkeen, joka oli neljäs vene laiturista lukien. Myöhemmin samaan pakkaan tuli vielä 4 hollantilaisvenettä lisää, joten pakassa oli yhteensä 9 venettä. Jos ja kun joku haluaa lähteä pois pakasta, on usein seurauksena jonkinasteinen sirkus, jossa sirkustirehtöörejä on monta. Jos itse ei ole esiintymässä, on katseleminen ilmaista huvia.


Helgolandin maaperä on punaista hiekkakiveä, josta meri ja eroosio ovat muovanneet upeita rantajyrkänteitä ja pilareita. Hienoin on "Lange Anna" aivan saaren luoteiskärjessä. Rantajyrkänteet ovat täynnä lintuja, joita kuvasimme taas uudestaan, vaikka meillä on edelliseltä käynniltämme runnsaasti lintukuvia täältä.

Lange Anna

Helgoland on taxfree-aluetta, joten teimme edullisia ostoksia: tupakkaa, nestemäisiä virvokkeita, argentiinalaista sisäfilettä ja suomalaista lakritsaa sekä dieseliä. Saarella käy paljon turisteja, enimmäkseen saksalaisia, joita tulee monta laivalastillista päivässä manner-Saksasta. Laivat eivät pääse rantaan asti isoa katamaraania lukuunottamatta, jonka laituripaikka on vierasvenesataman päädyssä. Ihmiset kuljetetaan laivoista rantaan isoilla avoveneillä.

Helgolandin pääsaaren vieressä on matala dyynisaari Düne, jossa on hienot hiekkarannat  ja iso hyljeyhdyskunta. Tällä kertaa emme ehtineet käydä siellä, mutta edellisellä käynnillämme kävimme siellä uimassa ja tervehtimässä hylkeitä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti