18.8.2013

Heiligenhafen, Germany 15.08.2013 *07.05 - Borgholm, Sweden 17.08.2013 * 08.45 = 2 vrk 1h 40'/270 Nm

Tuuli on laantunut ja sääennusteiden mukaan on sopiva rako lähteä kohti pohjoista. Irrotettiin köydet aamulla klo 7.05. On upea ilma. Nostettiin purjeet Fehmarnin sillan jälkeen. Aamukoleuden jälkeen tuli päivästä tosi kuuma. Iltapävällä tuuli tyyntyi lähes täysin, mutta voimistui taas illalla.  Yöllä päästiin hyvää vauhtia eteenpäin n. 15 solmun etelätuulella. Logissa näemme välillä jopa 9 solmun nopeuksia, mutta todellinen nopeus pohjan suhteen on vain 7 solmua. Lähes koko matkan Karibialta tänne Itämerelle asti olemme kulkeneet vastavirtaan; jossain tuolla etelässä tai lännessä pitää olla hurjan paljon vettä, jonka toiset virrat tuovat takaisin. Niitä virtoja pitkin olisi vissiin kotimatka pitänyt tehdä.

Bridge of Fehmarn

Captain Lennart

Cheaf officer Riitta

Liikuttiin koko ajan vilkasliikenteisten laivaväylien lähellä. Väylille ei pienveneillä saa mennä muutoin kuin väylää ylitettäessä, mikä pitää tehdä 90 aseen kulmassa.  Onneksi meillä  on sekä vastaanottava että lähettävä  AIS. Laivat näkevät meidät nimeltä samoin kuin me näemme heidät; tämä jo luo tietyn ammattimaisuuden kuvan,  sujuva englanin kielen radiopuhelin (VHF) kielen hallinta vahvistaa tätä kuvaa. Kun olemme kommunikoineet laivojen tai viranomaisten kanssa väistöliikkeistä ja/tai liikennetiedoista, on meitä kohdeltu aina täysin tasa-arvoisina merenkulkijoina, ja lisäksi hyvin kohteliaasti, vaikka näkevät että kyseessä on purjevene  eli ns. huvialus.

The very polite and helpful Dutch M/S Merwedgracht, destination Rauma Finland

Tuulet ja sää suosii meitä, joten päätämme ohittaa  Bornholmilla sijaitsevan Haslen sataman, jonka olimme asettaneet päämääräksi. Jatkamme kohti Ruotsia, Kalmariin, Borgholmiin tai jopa Visbyhyn.

Pienen epämielyttävän jännitysmomentin aiheutti pakastin, jonka huomasimme menneen epäkuntoon. Onneksi havaitsimme vian eikä pakastin kovinkaan kummasti kerennyt sulaa. Taas kerran on muuntaja hajonnut. Johtoja yhdistelemällä saimme muuntajan ohitettua ja näin pakastimen toimimaan. Ei tarvinnut ruveta pakkosyömään pakastimen sisältöä.

Vähän ennen Kalmaria meitä kutsuttiin VHF:llä. Meidän takaa tuleva kemikaalitankkilaiva kysyi, josko voisimme muuuttaa hivenen kurssia, jotta hän pääsisi ohittamaan meidät kapealla väylällä, kun hänellä on syväystä  6 metriä. Merikortista näkee, että laiva juuri ja juuri pääsee kulkemaan syväyksensä puitteissa. Laivan nopeus on vain puoli solmua meitä nopeampi. Siirryimme väylältä sivuun, pienensimme purjeita ja päästimme näin laivan ohitsemme. Hetken kuluttua näimme luotsiveneen valot. Luotsin noustua laivaan se lisäsi huomattavasti nopeutta.
Alitamme Kalmarin ja Öölannin välisen sillan juuri aamuhämärän alussa. Vaikka kuinka on tottunut liikkumaan öisin ja pimeässä, on kieltämättä helpompaa liikkua, kun on edes vähän päivän valoa.

Kalmar Bridge

Öölannissa siaitsevan Borgholmin edustalla olimme aamulla  8 aikaan. Kun väsymys tänä aamuna painoi meitä molempia ja lisäksi oli odotettavissa ehkä vähän reippaamman puoleinen keli Öölanin ja Gotlanin välillä, päätimme antaa periksi ja mennä meille ennestään tuttuun Borgholmiin lepäämään. Satamassa oli hyvin tilaa. Saimme veneen kyljittäin laituriin. Lennart kävi  satamatoimistossa kirjautumassa ja maksamassa.  Sen kunniaksi, että oltiin jo melkein kotivesillä, nautittiin Skandinaviaan-tulo-aamiainen kuohuviinin  kera.