29.1.2013

Clifton 14.01.2013*15.20 - Chatham Bay 14.01.2013*16.40 = 01h20'/5.4 Nm

Olimme Cliftonissa 4 päivää, minkä jälkeen lähdimme saaren länsipuolella olevaan Chatham Bayhin.  Ystävämme Hans ja Hazel, jotka yllättäen tapasimme taas Clifton Bayssa, olivat jo aikaisemminkin kehuneet meille Chatham Bayta. Matka sinne Cliftonista kesti runsaan tunnin.
Kun saavuimme Chatham Bay'n lahdelle, aisti heti että tämä paikka on erillainen. On tilaa ja väljyyttä, jäimme kuitenkin vähän ullommaksi ja pudotimme ankkurin 10 metrin syvyyteen. Ostimme tuoretta kalaa (tuna) veneemme viereen ajaneelta kalastajalta, joka perkasi ja fileroi kalan valmiiksi. Siitä tuli todella maukas illallinen. Puolet kalasta laitettiin pakastimeen.

Seuraavana päivänä kierrettiin jollalla lahden rantoja. Rannalla oli muutama ravintola, joiden omistajat kiertelivät veneillä houkuttelemassa ihmisiä asiakkaikseen.

Boat boy

Hans ja Hazel olivat suositelleet meille Jerry's Baria ja varsinkin sen ystävällistä kokkia Timiä. Varasimme illallisen sieltä. Kun pilkkopimeässä menimme jollalla rantaan, niin Tim tuli ystävällisesti ottamaan jollan vastaan. Rannassa ei ole laituria, joten jolla pitää vetää tarpeeksi ylös rantahiekalle,  jottei se karkaa. Ravintola on varsin alkeellinen, ulkona oleva katos, jonka alla ilman lattiaa  muutama pöytä, valaistuksena öljylyhdyt. Meidän lisäksemme paikalla oli 2 muuta pöytäseuruetta. Söimme kalaa lisukkeineen, hämärässä ei oikein nähnyt mitä siinä oli, mutta maistui tosi hyvältä. Eipä ollut turhia Hansin ja Hazelin kehut. Kun lähdimme pois, niin Tim saattoi meidät taas rantaan ja auttoi jollan veteen.

Jerry's Bar

Ankkurilahdella vaihtuvat veneet päivittäin ja on kiinnostavaa seurata muiden veneiden tuloa ja lähtöä. Skaala on tosi laaja ihan pikku purtiloista loistojahteihin. Samaan aikaan meidän kanssamme lahdella oli iso jahti, tai paremminkin laiva, jonka kannella oli helikopteri. Katselimme, kun se pienen kierroksen jälkeen laskeutui takaisin aluksen  kannelle.

Kokeilimme myös snorklausta lahdella, mutta ei sieltä löytynyt kovinkaan antoisia snorklauspaikkoja. Meidän veneen ympärillä sen sijaan pyöri koko ajan isoja  parvia pikkukaloja ja niiden seassa snorklaus oli ihan jännää.  Välillä koko kalaparvi lensi korkealle ilmaan ilmeisesti jonkun isomman kalan hätyyttämänä. Vähän väliä nähtiin kalan (ilmeisesti tuna) hyppäävän tosi korkealle vedestä. Lahdella uiskenteli myös kilpikonnia, jotka aina välillä pistivät päänsä esiin vedestä, mutta ei koskaan ehditty saada kunnon kuvaa, ennen kuin ne sukelsivat taas veteen.  Lahden eläintarjontaa täydensivät pelikaanit ja muut merilinnut, jotka sukelsivat kohtisuoraan veteen napatakseen kalan.

Harrastimme sen verran myös patikointia, että kiipesimme rannasta jyrkkää polkua pitkin ylös korkealle mäelle, josta oli huikeat näköalat saaren molemmille puolille.
Chatham Bay oli upea paikka; luonnon läheisyys ja rauha tuntuivat täällä ensimmäistä kertaa koko Karibialle tulomme jälkeen, mutta 4 päivän päästä päätettiin kuitenkin lähteä eteenpäin.