18.9.2011

Camarinas – Muros

8.9.2011   07.25 utc    -   8.9.2011   15.40  =   8h 15’ / 43,7 Nm

Kerrankin päästiin ajoissa lähtemään. Sää ei meitä taaskaan suosinut. Maisema oli harmaan sumun peitossa ja satoi hienoa tihkua, joka kasteli tehokkaasti kaiken. Tuulta ei ollut, joten taas mentiin Perkinsin voimin. Sumu tiheni paikoitellen niin, ettei nähnyt juuri mitään. Oli luotettava tutkaan  ja AIS:ään. Lähes 3-metrinen maininki keikutti venettä melko lailla. Iltapäivällä sumu hälveni täysin. Lenski näki vilauksen pienistä valaista, mutta ne olivat liian nopeita kuvattavaksi. Kun lähestyttiin rannikkoa, niin jouduttiin taas sankkaan sumuun, joka hälveni vasta sisällä Muroksen lahdella. Laskettiin ankkuri Muroksen sataman edustalle. Maisema oli tosi hieno, lahtea ympäröi joka puolella korkeat vuoret. Muroksen kaupunki kiersi vuoren rinteessä lahden pohjukkaa. Nautimme lämpimästä ilta-auringosta, joka myöhemmin muuttui kirkkaaksi kuutamoksi. Illan kruunasi maista näkyvä ilotulitus.
Suuri meripelastusalus Don Inda pienessä Muroksen kalasatamassa

Seuraavana päivänä siirryimme Muroksen marinaan, joka oli niin uusi, että se ei vielä ollut virallisesti auki; ei ollut palveluita, mutta ei myöskään satamamaksua. Viereisessä laiturissa oli ruotsalaisvene ”Runway”, jonka omistajat tulivat juttelemaan. Ovat matkalla Brasiliaan.

Edellisen illan kaunis ilma oli aamulla muuttunut harmaaksi sumuksi. Lähdin kuitenkin tutustumaan kaupunkiin Lenskin jäädessä veneelle.  Muros on vanha viehättävä pikkukaupunki, jonka keskellä keskiaikainen kirkko. Kapeat kujat ja portaat kiertävät rinnettä ylös. Vahinko vain, että sumu haittasi näkyvyyttä. Sumu pysyi paikallaan 3 päivää. Lisäksi aina välillä satoi vettä. Sää vaikutti myös mielialaamme ja koko purjehdushomma tuntui jotenkin ankealta.

Neljäntenä päivänä Murokseen tulomme jälkeen sää kirkastui ja sen myötä mielialammekin. Kävimme paikallisessa kirjastossa katsomassa netistä säätiedot. Kirjastossa oli iso sali täynnä tietokoneita, jotka olivat vapaasti käytettävissä, todella hienoa palvelua espanjalaisessa pikkukaupungissa. Saatuamme säätiedot päätimme lähteä kohti Islas Cies –saaria.