20.2.2013

Admiralty Bay, Bequia 04.02.2013 *19.20 - Rodney Bay, St. Lucia 05.02.2013*08.20 =13 h 00'/ 70,2 Nm

Valmistauduttiin koko päivä lähtöön: viimeiset nettiasiat rantaravintolassa, Immigration eli uloskirjautuminen, hedelmävaraston täydennys, jollan nostaminen ylös ym.  Päästiin lähtemään vasta auringonlaskun jälkeen eli taas oli vastassa yöpurjehdus. Tuuli ja aallokko olivat taas suoraan vastaan, kuten tuntuu olevan koko ajan, kun ollaan menossa pohjoiseen päin. Puskettiin Perkinsin voimin vasta-aallokkoon, joka keikutti venettä epämiellyttävästi. Kun päästiin St. Lucian suojiin, niin meno tasaantui. Tultiin Rodney Bayn lahdelle aamulla ja laskettiin ankkuri viime vuodelta tuttuun paikkaan. Syötiin perinteinen maahantuloaamiainen eli pekoonia, munia ja kuohuviiniä. Sen jälkeen nukuttiin pari tuntia. Iltapäivällä lähdettiin maihin kirjautumaan sisään St. Lucialle. Marinassa huomasimme "Geoden" laiturissa ja menimme tapaamaan Hansia ja Hazelia. Sovittiin, että mentäisiin illalla syömään yhdessä. Vietettiin mukava ilta Hansin ja Hazelin kanssa marinan pizzeriassa. Oli kiva taas tavata sympaattisia ystäviämme. "Geode" tuli seuraavana päivänä ankkuriin meidän viereen. Olivat lähdössä seuraavana aamuna vieraittensa kanssa takaisin kohti etelää. Vilkutettiin hyvästiksi, kun he lähtivät. Ei ehkä enää tavata, kun matkamme nyt suuntautuivat eri suuntiin, mutta luvattiin pitää yhteyttä.

Olimme kiertäneet koko Lucian saaren viime vuonna autolla, joten nyt ei tuntunut olevan tarvetta enempiin tutkimusmatkoihin. Ajettiin sentään bussilla Castriesiin, St. Lucian pääkaupunkiin. Käytiin torilla, jossa myytiin kaikenlaista kaloista paikallisiin taide-esineisiin. Löysimme hienon korivarjostimen kansilampullemme. Aikaisempi versio oli paperinen kahvinsuodatin. Kävimme myös risteilysataman vieressä olevassa tax-free-kaupassa ostamassa edullisia juomia ja täydentämässä Lenskin tupakkavarastoa.

Market at Castries

We finally found it in Castries

Ajettiin lähes päivittäin jollalla rantaan milloin minkäkin asian takia. Kerran kun tultiin takaisin veneelle päin, niin huomattiin kalastajien venerannassa samanlaisia simpukkakekoja kuin oli nähty Union Islandilla. Kysyttiin, voiko niitä ostaa. "Ei, mutta voitte ottaa niin monta kuin haluatte" oli vastaus. Kerättiin melkoinen pino jollaan ystävällisen pojan avustuksella. Simpukankuorien puhdistamisessa oli kyllä melkoinen työ. Osassa oli vielä  jäänteitä sisällä olleesta lihasta, joka haisi aika epämiellyttävältä. Puhdistettiin ne niin hyvin kuin pystyttiin ja Jätettiin ulos veneen kannelle tuulettumaan.

Lenski oli huomannut lahdella ankkurissa saman näköisen veneen, jonka oli halunnut ostaa Floridasta  Fort Lauderdalesta vuonna 1998. Vene oli silloin ehditty myydä juuri ennenkuin Lenski ehti katsomaan sitä. Lenski halusi selvittää, oliko kyseessä todella sama vene. Ainakin nimi oli sama "Wandering Star". Ajettiin varovaisesti jollalla veneen viereen ja selitettiin, miksi oltiin veneestä kiinnostuneita. Ystävällinen brittipariskunta kertoi, että olivat juuri sinä aamuna myyneet veneen, joka todellakin oli se sama Hermansson 44 -tyyppinen, jota Lenskikin oli havitellut. Pariskunta pyysi meidät veneeseen ja juteltiin pitkään heidän kanssaan. 15 vuotta purjehtimista Karibialla kuulemma riitti ja oli aika siirtyä takaisin Englantiin hoitamaan isoa joukkoa lapsenlapsia.  Vene oli todella hieno, valtamerille suunniteltu, täynnä hienoja fiksuja yksityiskohtia. Sen historiasta löytyy muun muassa purjehdus Etelämantereelle.

Guess who goes first

Olimme Rodney Bayssa 6 päivää odotellen sopivaa keliä lähteä eteenpäin kohti Martinique'a.  Maanantaina 11.2. näytti siltä, että voisi yrittää. Käytiin aamupäivällä kirjoittautumassa ulos. Lenski tarvitsi vielä jotain venetarvikekaupasta. Kun tultiin takaisin veneelle, niin ystävämme Jorma "Draconis II" -veneestä pyyhälsi jollallaan meidän veneelle. Hän oli tullut juuri Martiniquelta hakemaan vaimoaan Riittaa lentokentältä. Oltiin nähty Riitta ja Jorma viimeksi Grenadalla, jossa oltiin samalla telakalla. Sovittiin, että Martiniquella tavataan.
Ennen kuin päästiin lähtemään, käytiin vielä tankkaamassa vene. Lucialta saa verotonta dieseliä, kunhan on ensin hoitanut uloskirjautumisen.