5.12.2011

Cascais 23.11.2011 *18.25 UTC - Funchal (Madeira) 28.11.2011 * 00.50 UTC = 4 vrk 6h 25’ /567Nm


Parin tuulisen sadepäivän jälkeen 5 vrk:n sää/tuuliennuste näytti todella lupaavalta. Lähdettiin  Cascaisista illalla 23.11., jotta päästäisiin noin 20 Nm Portugalin rannikosta kulkevan välillä erittäin vilkkaan pohjoiseteläsuuntaisen laivaliikenteen poikki päivänvalossa. Toisin kuitenkin kävi, sillä lähes 20 Kn:n sivumyötäinen tuuli antoi meille sen verran hyvän nopeuden, että saavuimme laivaliikennealueelle jo klo 3  aamuyöllä. Isoon purjeeseen  laitettiin jo Cascaisista lähtiessä 2 reiviä, mikä helpottaa purjeen käsittelyä mahdollisissa nopeissa väistöliikkeissä. Tämä asetelma säästää niin purjetta kuin rikiä, varsinkin kun reilu 3 m:n aallokko käy suoraan takaa ja tuulen suunta ja nopeus vaihtelee aika paljon. Tällä vilkkaalla laiva-alueella pidämme koneen käynnissä, mikä stabiloi muuten aika railakasta menoa. Luonnollisesti meillä on päällä sekä tutka että AIS, joka on aivan verraton apuväline, kun se kertoo sekä matkassa että ajassa lähimmän kohtaamispisteen toiseen alukseen. Näin puikkelehdimme kauppa-alusliikenteen poikki välillä niiden edestä ja välillä takaa, usein aika läheltäkin. Iltapäivällä alkaa laivaliikenne vähentyä; kurssi länteen ja näin saamme tuulen ja aallokon 40º styyrpuurin puolelle. Tuuli on aamupäivän aikana kääntynyt juuri meidän kurssiviivan ( 224º ) suuntaiseksi aivan tuuliennusteen mukaisesti. Vaikka laivaliikenne harveni huomattavasti, näkyi niitä AIS:ssä lähes koko ajan viimeistä vuorokautta lukuun ottamatta, jolloin näemme ainoastaan yhden laivan.

Perjantaiaamuna olemme reittiviivastamme n. 70 Nm pohjoiseen, joten teemme vendan suunnaten lähes etelään. Myötätuulikryssiä  jatkamme sunnuntaiaamuun asti saaden näin haluamamme  nopeuden ja veneen välillä kovan rullaamisen jotenkuten siedettäväksi. Välillä jopa jarruttelemme  pienentämällä genuaa, kun meno alkaa tuntua liian railakkaalta.

Cascaisista saamamme tuuliennuste pitää lähes asteen ja solmun tarkkuudella paikkansa: 4 vuorokautta avotuulta juuri meille sopivan kovaa 15-20 Kn, viimeisenä päivänä 10-15 Kn. Ennuste merenkäynnin suhteen piti niinikään täysin paikkansa, meidän reittiviivan suuntainen n. 3 m:n aallokko, perjantaina ja lauantaina aallon korkeus lähenteli 5 m:ä. Veneen liikkeet tässä aallokossa olivat sen verran railakkaita, että Seppo, joka asui keulakajuutassa ei aina tiennyt nukkuiko ilmassa seinällä vai punkassa, joten hän muutti salongin sohvalle, jossa jotenkin pysyi paikallaan.

Sunnuntai, viimeinen päivä, valkeni heikkenevän tuulen ja laantuvan merenkäynnin merkeissä ja kun olimme aivan reittiviivalla, suuntasimme suoraan kohti Madeiran itäistä kärkeä Ponta De Sao Lourencoa. Sunnuntaipäivän ratoksi viritämme virsikirjan, jolla purjehdimme lähes satamaan asti. Olimme varautuneet jäämään ankkuriin, koska Funchalin marina on aika pieni ja usein täynnä. Päätimme kuitenkin kurkistaa sisääntuloaukosta, miltä marinassa näyttää. Pimeässä yössä joku viittoilee meitä ajamaan sisään aina vain ahtaammaksi käyvässä venevälikössä. Meidät ohjataan marinan paraatipaikalle, jossa puolivahingossa onnistun kääntämää veneen valmiiksi uloslähtöä varten, kylki laituriin ja narut kiinni, 567 Nm todella hienoa purjehdusta takana.


Seppo, entinen H-vene-kilpapurjehtia ja lento-oppilaani vuodelta 1972, opetti meitä aikanaan purjehtimaan ensimmäisellä veneellämme (Rock 20). Koska olemme eläneet ja viettäneet vene-elämäämme Riitan kanssa lähes koko ajan kahdestaan, olemme esittäneet vierailukutsuja vain harvoille sukulaisille ja ystäville, ehkä turhankin suurella varauksella. Ystävä 40:n vuoden takaa oli meille mitä mieluisinta seuraa.  Sepon kokemus Biskajan ylityksestä porvoolaisessa veneessä muutama vuosi sitten  ja purjehduksesta välimerellä teki sen, että hän oli heti täysillä mukana ja meille todella suureksi avuksi.

Riitta passasi meitä kahta miestä kuin parempikin laivakokki yhdistettynä messityttöön. Lämmintä syötävää riitti, vaikka veneen liikkeet välillä oli kohtalaisen railakkaita.       



Muutamia pieniä tekniikkaongelmia matkan aikana ilmeni, mutta ne eivät matkantekoa pahemmin haitanneet. Generaattori, sammutti itsensä parin minuutin käynnin jälkeen, kun sen ensimmäistä kertaa piti täyttää sille asetettu todellinen tarkoitus, pitkillä avomeriosuuksilla akkujen lataaminen. Perkins ja sen kylkeen asennettu iso alternaattori hoiti homman käyden silloin tällöin muutaman tunnin. Nyt on generaattorin merivesipumpun siipipyörä vaihdettu ja laite toivottavasti toimii niin kuin pitää.

Päivittäin laittamamme position report ei ilmestynyt kartalle kuin ensimmäisenä päivänä. Funchalista tekemämme ilmestyi kartalle kahden päivän viiveellä ja lisäksi vuorenrinteelle, jossa kyllä kävimme, mutta emme veneellä. Kolmas ongelma oli SSB, joka ei suostunut down-loadaamaan tilaamiamme sääkarttoja. Down-loadaus kyllä alkoi, mutta lopetti kesken ilmeisesti liian hitaan yhteyden takia. Koetetaan seuraavalla legilla täällä saatua amerikkalaisneuvoa eli suurempaa jaksolukua.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti