11.5.2012

Port Elizabeth, Bequia 24.04.2012 * 18.40 – Prickly Bay, Grenada 25.04 2012 * 08.20 = 72,2 Nm/ 13h 40’


Ajoitamme lähdön iltaan, jotta olisimme perillä Prickly Bayssä valoisaan aikaan. Muutama tunti pidettiin konetta käynnissä. Näin saimme vähän lisävauhtia ja akkuja ladatuiksi, sillä tuuli oli heti auringonlaskun jälkeen heikko, vaikka ennuste lupasi koko matkan ajaksi 15-20 solmua itätuulta. Muutaman tunnin kuluttua tuuli virkosi ja puhalsi ennusteen mukaisesti koko loppumatkan. Purjehdimme lähes koko matkan saarten suojassa, joten aallokkoa ei ollut juuri ollenkaan. Tasainen tuuli, n. 20 solmun sivumyötäinen, antoi n. 8 solmun nopeuden aina Grenadan eteläkärkeen asti. Purjehdusnautinto loppuikin sitten tähän. Kun käännyimme Grenadan eteläkärjessä itään kohti Prickly Baytä, puhalsi tuuli meitä vastaan ja ehkä kiusallaan kiihtyi lähes 30 solmuun. Lisäksi saimme vastaamme kovan vastavirran ja Atlantilta  vyöryvän aallokon. Tätä 3 mailin matkaa junnasimme sitten lähes 2 tuntia, vaikka Perkinsistä otettiin poikkeuksellisen isot tehot. Lopulta pääsimme Prickly Bayn itäisen niemenkärjen suojaan ja parikymmentä minuuttia myöhemmin pudotimme ankkurin keskelle Prickly Bay -lahtea. Iltapäivällä ajettiin jollalla maihin tekemään maahantuloilmoitus. Taas piti täyttää paperinivaska, leimauttaa paperit ja maksaa lopulta 100 EC. Lisäksi immigration-virkailija kysyi hyvin tiukkaan sävyyn, miksi tulimme tekemään maahantuloilmoitusta niin myöhään, vaikka olimme ilmoittaneet tuloajaksemme 08.20. Tiukka äänensävy otti sen verran päähän, että vastasin, etten jaksanut tulla aikaisemmin, kun väsytti. Ilmeisesti rehellinen vastaus lopetti tiukkuuden ja paperihommat hoidettiin nopeasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä.

Prickly Bay, Grenada

Seuraavana päivänä näimme, kun Windflower tuli Prickly Bayhin.  He lähtivät vuorokautta ennen meitä Bequialta ja tekivät matkan etapeissa. Heillä oli paikka varattuna telakalta. Kävimme moikkaamassa Windflowerin miehistöä ja jatkoimme jollalla telakalle kysymään, löytyisikö meille paikka puoleksi vuodeksi. Pyysivät tulemaan huomenna uudestaan, jolloin saisivat varmistuksen, onko meille tilaa. Seuraavana päivänä seurasimme Windflowerin telakointia, joka näytti todella ammattitaitoiselta ja tehokkaalta. Iltapäivällä saimme vahvistuksen, että meille löytyy paikka, nostopäiväksi sovittiin 2.5. Vielä piti selvittää, hyväksyykö Pohjola Grenadan telakointipaikaksi. Soitto ja sähköposti Pohjolaan venevakuutuksia hoitaville henkilöille. Vastaus tuli heti seuraavana aamuna eli vappuaattona. Grenada hyväksytään telakointipaikaksi, vaikka on juuri ja juuri hurrikaanialuetta, mutta ns. low-risk.

Meidän Karibian purjehduksemme päättyy siis tältä osin Prickly Bayhin. Vene on telakoituna  toukokuusta lokakuuhun Spice Island Marine Services´ssä, Grenadassa.

Oltiin vielä muutama päivä lahdella ankkurissa. Kävimme tervehtimässä muutaman kerran Windflowerin porukkaa. Erik oli  lentänyt jo kotiin, mutta Kalle ja Markku laittoivat venettä säilytyskuntoon.  He olivat vuokranneet säilytystilan, josta tarjosivat meille osuutta. Otimme tarjouksen ilomielin vastaan. Muutenkin sovittiin, että pidetään yhteyttä puolin ja toisin.

Vapun jälkeen Chenoa nostettiin ylös ja pukitettiin. Koko homma sujui todella rivakasti ja ammattitaitoisesti. Muutimme asumaan pukkien päälle. Veneeseen saa sähköt ja vedet, joten asuminen käy ihan hyvin, uintimahdollisuuden menettäminen tietysti harmittaa. Ongelmana on kuumuus ja hyttyset, joista Windflowerilaiset olivat jo varoittaneet. Kaivoimme esille luukkujen päälle pantavat hyttysverkot, joita ei aikaisemmin ole tarvittu. Merellä ja ankkurissa käy aina jonkinlainen tuulenvire, niin ettei hyttysistä ole ollut haittaa. Kävimme ostamassa myös ison tuulettimen, joka vähän helpottaa hikistä oloa. Vene pitää pestä sekä sisältä että ulkoa. Lisäksi on suuri määrä huoltotöitä ja korjattavaa. Haluamme tehdä nämä työt nyt, jotta syksyllä kaikki olisi valmista. Töitä hankaloittaa kuumuden ja 80 %:n kosteuden lisäksi se, että veneessä on meidän kaikki tavarat, jotka ovat koko ajan tiellä. Onneksi purjeet ja paljon muuta kansitavaraa on saatu maissa olevaan säilytystilaan.    


Vegetation on the bottom and propeller
                                                                                        
      










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti