Funchal toivotti meidät pimeässä yössä tervetulleiksi vuoren
rinteillä tuikkivin tuhansin valoin.
Näky oli uskomattoman hieno. Auringon valossa maisema oli ihan yhtä
upea. Ensimmäinen päivä meni matkasta toipumiseen, mutta seuraavana päivänä
vuokrattiin auto ja tutustuttiin saareen tarkemmin. Ajettiin ylös ja alas
kapeita serpentiiniteitä. Eteen aukeni toinen toistaan upeampia maisemia:
korkeita vuoria, jyrkkiä rantakallioita ja joka puolella uskomaton kukkaloisto,
jopa tähän aikaan vuodesta. Saaren tieverkkoa on uusittu hiljattain ja
varsinkin pääteillä oli runsaasti ihan uuden näköisiä tunneleita. Melkoisen
vaikutuksen teki saaren keskellä oleva n. 1500 m:n korkeudessa oleva ylätasanko
nummimaisemineen ja vapaasti laiduntavine lehmineen. Funchalissa ajoimme
cable-carilla ylös vuorelle, josta oli upeat näköalat kaupunkiin. Kävimme
ylhäällä Monte Palacen puutarhassa, jonka kukkatarjonta ei ihan vastannut
odotuksiamme (olisi pitänyt mennä siihen toiseen, Jardim Botanicoon). Saaren
ehkä erikoisin kulkuväline on ” toboggan” rottinkikelkka, jolla lasketaan
katuja pitkin vuorelta alas. Emme itse uskaltaneet kyytiin, mutta näimme, miten
homma toimii. Seppo oli ollut muutama vuosi sitten Madeiralla ja toimi meille
täälläkin hyvänä oppaana. Valitettavasti Sepon piti lähteä joulukuun alussa
kotiin ja saatoimme hänet haikein mielin lentokentälle. Paitsi hyvänä
matkaoppaana Seppo oli verraton gasti purjehtiessamme Cascaisista
Funchaliin. Seuraava legi Madeiralta
Kanarialle on sitten taas kahden keikka.
|
Funchal |
|
Funchalin kauppahalli |
|
Alamäkitaksi madeiralaisittain |
Funchalin marinan aallonmurtajaan on ikuistettu täällä
käyneiden veneiden ”käyntikortteja”, joiden joukosta löysimme muutamia tuttuja:
mm. oma veneemme entiseltä nimeltään Lake of Saimaa ja Lenskin entinen kollega,
kovan luokan (Mini Transat) kilpapurjehtija Ari Huusela.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti