Elimistöni ei ilmeisesti veneen poukkoilusta tykkää. Tuntuu
orastava merisairaus (sjösjuka,
seasickness) tai lievä
matkapahoinvointi; vähän nolottaa, mutta minkäs teet. Tauti ei kuitenkaan voi
olla kovin vakava, kun tupakka vielä jotenkin maistuu. Loppulegin vietän
suurimmaksi osaksi salongin sohvalla maaten (jos laiskuus tuntuu tältä, niin ei
sekään ole mukavaa). Riitta, joka näyttää säästyneen meritaudilta, hoitaa
messitytön, kokin, vahtiperämiehen ja päällikön tehtävät.
Perjantai-iltapäivällä saamme Gran Kanarian pohjoiskärjen
näkyviin sadepilvien lomasta ja muutamaa tuntia myöhemmin purjehdimme Las
Palmasin uloimman aallonmurtajan suojaan, jossa laskemme purjeet ja laitamme
veneen satamaantulokuntoon.
Ei teknisiä murheita tällä legillä; Perkinsiä ei tarvinnut
käyttää kertaakaan lukuun ottamatta satamasta ulos- ja sisäänajoa, generaattori
latasi akut perjantaiaamuna muutamassa tunnissa ja matka/aika-suhde on
tähänastinen ennätyksemme. Lisäksi saavumme satamaan valoisaan aikaan. Marina ei vastaa VHF-kutsuun eikä suuressa
marinassa näy henkilökuntaa, joten jäämme odotusponttooniin. Narut kiinni,
katsomme toisiamme ja toteamme, että ei
ollut ihan nautinnollista, mutta nopeaa.
Aamulla tallustelen ship-dokumenttikansio kainalossani
vieressä olevaan marinan toimistoon, jossa tylyn tuntuinen marinero toteaa,
että toimisto on kiinni ja hän on täällä vain ”töissä”, ja että ojentamani
ship-arrival-report -dokumentti varustettuna veneemme leimalla ja päällikön
allekirjoituksella ei ole mikään virallinen dokumentti. Ehkä edelleen
jatkuvasta huonovointisuudestani johtuen pääsemme jo 10 minuutin kinastelun
jälkeen kaverin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, mikä on virallinen ja mikä ei.
Loppu hyvin, hän tulee jollalla näyttämää meille laituripaikan. Paikka tietysti
on kapeassa laiturivälikössä ja juuri ja juuri meidän veneen kokoinen. Navakasta ja epäedullisesta
tuulesta huolimatta onnistun itseni ja katselijoiden suureksi hämmästykseksi
peruuttamaan veneen kerralla kapeaan koloon. Narut kiinni ja tämä legi päättyy
nyt tähän.
Tools of the trade |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti