Nousuveden viimeiset sentit nousevat hitaasti satamaportissa olevassa mittataulussa, vihdoinkin 2,6 m. Narut irti ja menoksi isossa satama-altaassa olevaan tankkauspaikkaan. Tämä on todellista verovapautta, dieseliä 0,55 €/l. Hyvä säästö, kun tankkaa 500 l.
Odotusponttoonissa laitamme illallisen ja odottelemme tällä kertaa matalaa vettä ( isossa satama- altaassa ei vuorovesikynnystä) ja alkavaa myötävirtaa. Pimeässä illassa liu´umme hitaasti satamasta lähes tyynelle merelle. Riitta sanoo harvinaisen lauseen: onpa todella upea sää. Heikko sivumyötäinen tuuli antaa meille noin 4 kn nopeuden ja kun myötävirta voimistuu saamme 2-3 kn lisää nopeutta. Lähes tyyni meri, tasainen tuuli, ei häiritsevää laivaliikennettä ja lisäksi tähtikirkas taivas ja kuutamo tekee tästä legistä todella upean. Riitta löysi aamuyön vahtivuoronsa aikana vähän reippaamman tuulen, jonka minä vahtivuoroni lopussa kadotin. Aamun sarastaessa saavumme St. Malon edustalle. Ympärillä on jännän näköisiä kalliosaaria, joilla melkein jokaisella on jonkinlainen vanha linna tai linnoitus. Kauniina sunnuntaiaamuna on veneliikenne tässä Ranskan kuuluisassa purjehdussatamassa todella vilkasta. Marina ei vastaa VHF-kutsuumme, joten kysymme satamavalvonnasta kynnyskorkeutta ainoaan marinaan, johon pääsee suoraan (ei sulkua eikä siltaa). Vettä tällä hetkellä kynnyksellä 2,9 m, on vastaus, joten ajamme suoraan sisään ja ensimmäiseen paikkaan heti sisääntuloaukon jälkeen. Toteamme paikan erittäin huonoksi, joten siirrymme toiseen todella ahtaaseen laituriin. Riitta toteaa heti, että tässä ei varmaankaan saa olla. Ei saakaan, vahvistaa myöhemmin tylyntuntuinen virkailija satamatoimistossa. Tylyys johtui ehkä molemminpuolisesta kielitaidottomuudesta. Meitä kehotetaan menemään siihen paikkaan, missä ensin oltiin, koska se on ainoa vapaa vieraspaikka. Jotenkin taiteilemme itsemme takaperin ulos ahtaasta laituriväliköstä ja menemme takaisin huonoon paikkaan toivoen, että huomenna saisimme vähän ystävällisemmän palvelun ja mahdollisesti paremman paikan. Parempi paikka järjestyi seuraavana päivänä, kun satamakonttorissa oli ystävällinen englannintaitoinen herrahenkilö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti