6.4.2013

Les Saintes, Guadeloupe 26.03.2013 *15.35 - Jolly Harbour, Antigua 27.03.2013 * 08.45 = 17h 10'/80,2 Nm


On taas kerran pakko todeta, että olemme liiankin riippuvaisia toimivasta sähköjärjestelmästä. Toki veneitä on purjehtinut satoja vuosia ilman sähköä ja moottoreita. Kyllä mekin jotenkin hätätapauksessa pärjättäisiin ilman sähköä, mutta hankalaa se olisi. Esimerkiksi satojen kilojen painoisen ankkurin ja ketjun ylössaaminen ilman konevoimaa on lähes mahdotonta.
Illalla poistimme oikosulkuun meneen akun järjestelmästä ja totesimme, että akkujen varassa emme oikeastaan enää pärjää. Toki generaattori ja kone tuottavat sähköä yllin kyllin silloin kun ne ovat käynnissä. Seuraavana aamuna tilaamme Antiguan Jolly Harbourin venetarvikekaupasta (Budget Marine) uudet akut. Päätämme lähteä Antiguan eteläosassa sijaitsevaan English Harbouriin, josta mm. löytyy Mastervoltin edustaja ja korjaaja, jos uusien akkujen kanssa tulisi ongelmia. Ajoitamme lähdön iltapäiväksi, jolloin olisimme perillä auringon nousun aikoihin.  Aamupäivällä käymme kirjautumassa ulos. Jollalaiturilla tapaamme suomalaiset Matin ja Iidan Meriida-veneestä, jonka huomasimme lahdella aamulla. Kävimme yhdessä kahvilla ja juttelimme pitkään. Taas löytyi yhteisiä tuttuja. Oli aika harvinaista, että tällä pienellä lahdella oli vajaan viikon aikana yhteensä kuusi suomalaista venettä.
Lähdemme poijusta  iltapäivällä 15.35.  Meillä on loistava purjehdussää, sivumyötäinen tuuli noin metrinen aallokko ja yöllä täysikuu, mikä tekee  purjehduksesta vieläkin nautittavamman. Kova vauhti yllättää taas kerran, tulisimme Antigualle aivan liian aikaisin. Päätämme ajaa Jolly Harbouriin English Harbourin sijaan, joka oli alkuperäinen päämäärämme. Jolly Harbouriin on vähän pitempi matka, mutta tulemme sinnekin muutamaa tuntia liian aikaisin. Marina avautuu vasta klo 8 aamulla. Siihen asti ajelehdimme sataman väylän suulla. 8:n jälkeen marina vastaa kutsuumme ja neuvoo meidät tullilaituriin. Sisäänkirjoittautumisen jälkeen meidät ohjataan sisälle marinaan. Veneen kiinnitys tapahtuu täällä keulasta paaluihin ja perästä laituriin. Yllätykseksemme laiturilla on vastassa suomalainen kaveri, joka auttaa kiinnittymisessä. Hän kipparoi laiturin päässä olevaa isoa brittivenettä, Suomessa  rakenettu Swan 70.

Nyt kun olemme Jolly Harbourissa, on akkukauppa,  Budget Marine, lähes vieressä,  ei tarvitse ajaa taksilla hakemaan akkuja saaren toisesta päästä. Ilo on kuitenkin lyhytaikainen,  sillä käy ilmi, että  Budget Marinen katalogissa on painovirhe juuri meidän tilaamiemme akkujen kohdalla, ne eivät sovikaan meille. Koko homma pitää miettiä uusiksi. Lisäksi on edessä pääsiäispyhät, jolloin kaupat ovat tietysti kiinni. Pitkäperjantaina sataa rankasti koko päivän, joten pysymme veneessä ja suunnittelemme  eri akkuvaihtoehtojen sijoittamista, liian  suuria akkuja liian pieneen tilaan
Lauantaina tehdään lopulliset akkukaupat: 8 kpl Trojan 6 V akkuja. Akut tuodaan laiturille, josta nostamme ne purjenostimella suoraan salongin lattialle. Ensin pitää kuitenkin saada vanhat akut ylös, osa todella ahtaista paikoista. 30 kilon painoista  akkua on paljon helpompi liikuttaa alaspäin kuin ylöspäin.  Operaatiota varten piti myös kääntää vene pitkittäin laituriin. Onneksi vieressä oli tyhjää tilaa, joten homma onnistui. Uudet akut ovat kooltaan eri mittaisia kuin vanhat, joten niiden sovittamisessa on melkoinen pähkäily. Lopulta kuin ihmeen kautta kaikki saadaan mahtumaan ja jopa vanhat akkukaapelit käyvät lähes selaisenaan.

New batteries, big job almost done 

Tiistaina pääsiäisen jälkeen soitan (Lenski) Suomeen sähkömies Matille ja varmistan akkulatureiden uudet asetukset. Samoin soitan Kaliforniaan Trojan- akkuvalmistajalle ja varmistan heiltä akkujen latausarvot. Kun akkuja on aika monta ja ne on "tee-se-itse" kytketty rinnan ja sarjaan, niin on viisainta vähän varmistella. Nyt on akkuja testattu ja käytetty parin päivän ajan ja kaikki näyttää toimivan. Aika tai viat toistavat itseään, sillä vuosi sitten pääsiäispyhinä meillä oli myöskin sähköongelmia. Silloin oli kyseessä kärähtäneet akkulaturit.  Jälkiviisaana olisi varmaankin pitänyt varautua ajoissa akkujen loppumiseen, mutta akut eivät antaneet juuri mitään ennakkovaroitusta loppumisesta, vaan se tapahti hyvin lyhyellä varoituksella. Akut oli Suomesta monen mutkan kautta ostetut erittäin edulliset Kiinassa valmistetut hyytelöakut, lähinnä tarkoitettu varavoima-akuiksi. Ne kuitenkin kestivät Suomen ja Karibian olosuhteissa 7 vuotta, mitä on pidettävä harvinaisen hyvänä akkujen kestoikänä.
Akkuoperaation takia meillä ei juuri ole ollut aikaa tutustua Antiguaan sen kummemmin. Jolly Harbour on hieno marina, mutta jostain syystä puoliksi tyhjä. Rannassa on pramea kasinorakennus, joka on ollut suljettuna jo monta vuotta. Marinan vieressä on lomakylä, jossa jokaisen asunnon edessä on oma laituripaikka. Yleinen kulkuneuvo näyttää olevan golfauto. Vajaan kilometrin päässä marinasta on hieno biitsi, jonka vieressä ylellinen resorthotelli. Antigua tuntuu olevan suurelta osin turistien rantalomakohde ja eteläosassa  isojen huvijahtien säilytyspaikka. Ja tietysti on maailmankuulu Antigua Race week eli klassikkomegajahtien kisaviikko.  Meistä tuntuu kuitenkin, että uusia akkuja lukuun ottamatta täältä ei meille löydy juuri mitään mielenkiintoista. Toivottavasti seuraava saari Barbuda tarjoaa meille enemmän luonnonläheisyyttä ja vähemmän tekniikkaongelmia.

Closed casino at Jolly Harbour
Chenoa at Jolly Harbour Marina




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti