14.8.2013

Oostende, Belgium 31.07.2013*10.45 - Delfzijl, Holland 02.08.2013*14.20 = 2 vrk 3h 35'/ 243,3 Nm


Lähtö piti ajoittaa nostosiltojen ja sulun  avausten mukaan. Pääsimme yllättävän helposti pois ahtaasta laituripaikasta. Meidän lisäksemme sulkuun tuli vain yksi toinen purkkari, joten homma kävi ihan helposti.
Merellä oli  n. 15 solmun myötätuuli, joka keikutti venettä puolelta toiselle. Kun tultiin Hollannin aluevesille meitä kutsuttiin VHF:ssä. Kutsuja oli yläpuolellamme kaarteleva Hollannin ranikkovartioston lentokone. Halusivat tietää keitä ollaan, mistä tullaan ja minne ollaan menossa. Vähän ajan päästä vastaantulevasta partiolaivasta laskettiin suurehko kumivene, joka ajoi meidän viereen. Kysyivät kohteliaasti saavatko tulla veneeseen tekemään rurtiininomaista tarkastusta. Kohtalaisessa aallokossa 8 solmun nopeudella liikkuvaan veneeseemme nouseminen näytti aika hankalalta.  Kaksi veneeseemme noussutta virkamiestä esittäytyivät,toinen tullista, toinen oli immigration- eli maahantuloviranomainen. Hollantilaisia kiinosti lähinnä missä ja milloin olemme liikkuneet aina matkamme alusta lähtien.   He kyselivät meiltä lisäksi kaikenlaista samalla kun tarkastivat veneen paperit ja meidän passit. Kerroimme, että ranskalaiset tullipoliisit olivat ratsanneet meidät aikaisemmin, joten takavarikoitavaa ei pitäisi löytyä. Hollantilaisista sai sen käsityksen, että pitivät ranskalaisten takavarikointitoimenpidettä hyvinkin pikkumaisena.   Hollantilaiset eivät penkoneet  paikkoja sen kummemmin,  toinen miehistä kävi kyllä veneen päällisin puolin läpi ehkä enemmän muodon vuoksi.  Kaverit olivat kohteliaita,  kuulustelu ja tarkastus tehtiin sivistyneesti. Kun Lenski kysyi suoraan, että etsivätkö huumeita oli vastaus:  kyllä huumeet ja laiton maahantulo ovat näiden tarkastusten päällimmäinen syy. Ihmetyttää, miksi tarkastuksia tehdään kanaalin itäpuoleisella rannikolla, kun taas Englannin puolelta emme ole kuulleet kenenkää joutuneen tarkastuksen kohteeksi. 

Dutch customs and immigration officers leaving Chenoa
Yöllä ylitimme Rotterdamin sisääntuloväylän, mikä kävi tällä kertaa aika helposti, sillä laivojen etäisyydet toisiinsa nähden olivat sen verran pitkiä, että kerkesimme väylän poikki ilman sen kummempia väistöliikkeitä. Seuraava väylän ylitys oli juuri auringon nousun aikoihin.  Amsterdamin väylällä oli laivoja harvakseltaan, joten siitäkin väylästä päästiin helposti yli. Delfzijliin menee mereltä pitkä ja uuvuttava jokiväylä. Matka edistyi tosi hitaasti, koska  oli voimakas vastavirta.  Oli kaiken lisäksi tosi kuuma. Vaikka oltiin Karibialta tulossa, niin tämä helle tuntui tosi tukalalta.

Typical Dutch 

 Kun päästiin Delfzijliin,  jäätiin marinan odotuslaituriin. Satamakonttorissa ei ollut ketään.  Pitkä purjehdus vaati veronsa ja nukahdettiin molemmat. Kun herättiin,  käytiin ilmoittautumassa satamatoimistossa ja siirryttiin meille osoitettuun laituripaikkaan.

Delfzijl on meille tuttu paikka 3 vuoden takaa, kun oltiin menossa alaspäin kohti etelää. Kaupungin keskellä on iso tuulimylly, jota kävimme tervehtimässä ja kuvaamassa. Löysimme myös saman rihkamakaupan, jossa olimme aikaisemmin tehneet edullisia ostoksia. Nytkin jotain "tarpeellista" tarttui mukaan. Löysimme myös Lidlin, jossa täydensimme muonavarojamme. Kävimme myös toisessa supermarketissa ostamassa lisää herkkuja. Illallinen nautittiin kannella lämpimässä ilta-aurinossa.  



The Dutch motorized barges are becoming bigger and bigger  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti