Olo marinassa alkaa tuntua yhä tukalammalta, emmekä tällä hetkellä tarvitse marinan
palveluita, kaipaamme omaa rauhaa ja ankkurilahdella puhaltavaa raikasta tuulta. joten siirrymme päivällä ankkuriin. Huomenna on tarkoitus lähteä n. 15 Nm pohjoiseen Grand Anse d’ Arlet –lahdelle.
Varmuuden vuoksi vielä tankit täyteen vettä (7 €/1000 l on kohtuullinen hinta).
Saamme kääntöapua marinan jollalla, sillä laituriväli on erittäin kapea ja
lisäksi tuulee kohtalaisesti tietenkin väärästä suunnasta. Pyrimme aina
lähtiessä ja saapuessa saamaan jonkun marinan henkilökunnasta paikalle, jotta
näkevät, ettei tapahdu kolhimisia.
|
Cul-de-Sac anchorage |
Ankkuripaikalla käynnistämme
generaattorin, joka edellisen käyntijakson lopussa pysäytti itsensä
todennäköisesti tilapäiseen lämmön nousuun. Generaattori on yleensä lähtenyt
kiltisti käyntiin tällaisten häiriöiden
jälkeen muutaman tunnin odottamisen jälkeen, mutta nyt ei. Suomessa on jo ilta,
joten herätyskello soimaan kello 2 yöllä, soitto maahantuojalle Suomeen.
Ohjeiden mukaan saan häiriökohdan ohitettua ja laite käynnistyy ja tuottaa 220
V sähköä, mutta ei akkulatureille. Taas soitto Suomeen, tällä kertaa
sähkömiehelle. Vika selviää nopeasti, hidastinrele on palanut, tämä jo
kolmannen kerran, joten vararele löytyy omasta takaa. Kun rele on vaihdettu,
tulee virta akkulatureillekin, mutta ne eivät suostu käynnistymään. Uusi soitto
maahantuojalle Suomeen, taas mittaillaan ja ihmetellään. Lopuksi on todettava,
että molemmat akkulaturit ovat kärähtäneet, tämä jo toinen kerta kolmen vuoden
sisään. Edellisen kerran Hollantilainen valmistaja syytti Suomen sähköverkkoa.
Heidän mukaansa rikkoutumisen oli aiheuttanut maasähkössä ollut massiivinen
virtapiikki. Nyt oli ainoa virrantuottaja heidän valmistamansa generaattori,
joten sieltä jostain pitäisi vika löytyä. Niin oli edellisen kerrankin, mutta
sitä oli vaikea todistaa. Suomen maahantuoja lupasi heti ottaa valmistajaan
yhteyttä ja ilmoittaa, miten ja milloin uudet laturit saadaan tänne. Vastaus
tuli kahden päivän kuluttua. Nyt on tulossa pääsiäinen, joten laturit lähtevät
matkaan ensi viikon tiistaina, jolloin he myös lupasivat ilmoittaa, milloin
laturit ovat perillä.
Ainoa virran tuottaja on nyt Perkins.
Ison turbodieselin käyttäminen lähes tyhjäkäynnillä akkujen lataamiseen ei
tietenkään ole järkevää, mutta saa nyt vähän aikaa kelvata. Kahden
aurinkopaneelin tuotto on aika pientä, mutta auttaa toki.
Välillä vähän ottaa jatkuvat
tekniikkamurheet päähän, mutta ei auta, niiden kanssa on vain tultava toimeen,
eikä ne saa pilata elämää, joten ankkuri ylös ja kohti Grand Anse d’ Arlet
-lahtea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti