15.4.2012

Cul de Sac Marin, teknisiä ongelmia.


Olo marinassa alkaa tuntua yhä tukalammalta, emmekä tällä hetkellä tarvitse marinan palveluita, kaipaamme omaa rauhaa ja ankkurilahdella puhaltavaa raikasta tuulta. joten siirrymme päivällä ankkuriin. Huomenna on tarkoitus lähteä n. 15 Nm pohjoiseen Grand Anse d’ Arlet –lahdelle. Varmuuden vuoksi vielä tankit täyteen vettä (7 €/1000 l on kohtuullinen hinta). Saamme kääntöapua marinan jollalla, sillä laituriväli on erittäin kapea ja lisäksi tuulee kohtalaisesti tietenkin väärästä suunnasta. Pyrimme aina lähtiessä ja saapuessa saamaan jonkun marinan henkilökunnasta paikalle, jotta näkevät, ettei tapahdu kolhimisia.

Cul-de-Sac anchorage
Ankkuripaikalla käynnistämme generaattorin, joka edellisen käyntijakson lopussa pysäytti itsensä todennäköisesti tilapäiseen lämmön nousuun. Generaattori on yleensä lähtenyt kiltisti käyntiin  tällaisten häiriöiden jälkeen muutaman tunnin odottamisen jälkeen, mutta nyt ei. Suomessa on jo ilta, joten herätyskello soimaan kello 2 yöllä, soitto maahantuojalle Suomeen. Ohjeiden mukaan saan häiriökohdan ohitettua ja laite käynnistyy ja tuottaa 220 V sähköä, mutta ei akkulatureille. Taas soitto Suomeen, tällä kertaa sähkömiehelle. Vika selviää nopeasti, hidastinrele on palanut, tämä jo kolmannen kerran, joten vararele löytyy omasta takaa. Kun rele on vaihdettu, tulee virta akkulatureillekin, mutta ne eivät suostu käynnistymään. Uusi soitto maahantuojalle Suomeen, taas mittaillaan ja ihmetellään. Lopuksi on todettava, että molemmat akkulaturit ovat kärähtäneet, tämä jo toinen kerta kolmen vuoden sisään. Edellisen kerran Hollantilainen valmistaja syytti Suomen sähköverkkoa. Heidän mukaansa rikkoutumisen oli aiheuttanut maasähkössä ollut massiivinen virtapiikki. Nyt oli ainoa virrantuottaja heidän valmistamansa generaattori, joten sieltä jostain pitäisi vika löytyä. Niin oli edellisen kerrankin, mutta sitä oli vaikea todistaa. Suomen maahantuoja lupasi heti ottaa valmistajaan yhteyttä ja ilmoittaa, miten ja milloin uudet laturit saadaan tänne. Vastaus tuli kahden päivän kuluttua. Nyt on tulossa pääsiäinen, joten laturit lähtevät matkaan ensi viikon tiistaina, jolloin he myös lupasivat ilmoittaa, milloin laturit ovat perillä.

Ainoa virran tuottaja on nyt Perkins. Ison turbodieselin käyttäminen lähes tyhjäkäynnillä akkujen lataamiseen ei tietenkään ole järkevää, mutta saa nyt vähän aikaa kelvata. Kahden aurinkopaneelin tuotto on aika pientä, mutta auttaa toki.

Välillä vähän ottaa jatkuvat tekniikkamurheet päähän, mutta ei auta, niiden kanssa on vain tultava toimeen, eikä ne saa pilata elämää, joten ankkuri ylös ja kohti Grand Anse d’ Arlet -lahtea.   



   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti