Barbados oli meille tuttu paikka 10 vuoden takaa, jolloin
Lenski purjehti Kimmon veneessä
Atlantin yli ja minä lensin perässä viikon lomalle. Olimme ankkurissa Carlisle
Bayssa Bridgetownin vieressä samassa paikassa kuin Kimmon venekin oli ollut.
Ensimmäisenä iltana ajettiin jollalla Boat Yardin laituriin, jossa vaadittiin
10 US-dollaria/hlö laiturimaksua jollan parkkeeraamisesta, täysin kohtuutonta.
Ei ihme, ettei muita jollia parkissa ollut.
Jostain syystä maksua ei kuitenkaan sinä iltana veloitettu. Maahantuloillallinen nautittiin viereisessä
Lobsteriravintolassa, lobsterit olivat yhtä hyviä kuin 10 vuotta sitten
|
First taste of Caribbean |
Seuraavana aamuna Pekka ja Jussi ajoivat jollalla kaupungin
rantaan, jossa pysäköinti on ilmaista. Palattuaan he kertoivat saaneensa paikat jo seuraavan illan lennolle Lontoon
kautta Helsinkiin. Olimme pettyneitä ja suruissamme, kun heidän kotiinlähtönsä
tuli näin äkkiä, mutta ymmärsimme hyvin, että pitkälle lennolle kannattaa lähteä
silloin, kun koneissa on tilaa, ja onhan yli kuukausi poissa kotoa myöskin
pitkä aika. Lenski vei pojat ja heidän pakaasinsa illalla rantaan, koska he
halusivat viettää yön hotellissa, josta matka lentokentälle oli varmasti
huomattavasti helpompi kuin veneestä. Seuraavana aamuna kävimme vielä
pakollisella käynnillä sataman Immigrationissa ulosleimaamassa heidät veneen
miehistöstä. Tippa silmässä hyvästelimme erinomaiset gastit. Heidän ansiostaan
matka Atlantin ylitse sujui paljon helpommin ja mukavammin ja ennen kaikkea
turvallisemmin kuin, jos olisimme olleet kahdestaan. Kiitos Jussi ja Pekka, oli
melkein kuin olisi lentänyt Atlantin yli!
|
Pekka and Jussi on the way home |
Kun on yli kuukausi eletty tiivisti yhdessä, tuntui elämä ja vene todella tyhjältä, kun
puolet miehistöstä oli poissa. Totuttelimme taas kaksin olemiseen. Vietimme
aikaa enimmäkseen veneellä tehden huoltohommia, uiden tai vain lekotellen ja
yrittäen selviytyä polttavasta kuumuudesta parhaalla mahdollisella tavalla.
Merivesi on n. +29ºC, joten uiminenkaan ei niin hirveästi virkistä. Ankkurilahdella kävi päivittäin hirveä
trafiikki, kun isot katamaraanit toivat matkustajia suurista risteilyaluksista
nauttimaan rantaelämästä ja vesiurheilusta. Varsinainen riesa olivat
vesiskootterit, jotka pörräsivät ympäriinsä ja ajoivat välillä niin läheltä
venettä, että hirvitti. Päivittäinen ohjelmanumero oli katsoa hevosuintia
lahdella. Lähistöllä on ilmeisesti hevostalli, josta hevoset tuodaan lahdelle
uimaan. Ne uivat hoitajineen tosi pitkiä matkoja merelle. Muutaman kerran
kävimme jollalla Bridgetownissa, mutta sen enempää tarvetta ei ollut saaren
katseluun, koska olimme aikaisemmalla käynnillämme kiertäneet sen ympäri.
|
Sea Horse? |
|
Bridgetown |
Päivää ennen lähtöä Barbadokselta piti taas mennä satamaan
uloslähtöselvitystä tekemään. Satamaterminaalissa on vapaa nettiverkko, joten
otimme tietokoneen mukaan ja hoidimme samalla sähköpostit, pankkiasiat, blogin
päivityksen ja downloadasimme sääkartan seuraavalle legille. Varsinainen
pääasia oli valopistoolin takaisinsaaminen, Lenski oli sisääntuloselvityksessä
ilmoittanut, että veneessä on valopistooli, jonka tulli otti huostaansa ja
lupasi sen palauttaa lähtöä edeltävänä päivänä. Vuorossa oleva tullivirkailija
ei kuitenkaan valopistoolia luovuttanut, vaan edellytti, että se haetaan lähdön
yhteydessä ja viedään suoraan satamassa olevaan veneeseen. Oli siis pakko ajaa
veneellä taas tosi hankalaan satamaan.
Koko seuraavan päivän odottelimme, että satamassa olisi tilaa meille. Siellä
oli monta isoa risteilyalusta, jotka lähtisivät vasta illalla.
18.30 saimme VHF:llä vihdoin luvan ajaa satamaan. Tällä kertaa
rantautuminen ei tuottanut ongelmia, löytyi hyvä paikka ja ystävällinen
satamavirkailija tuli jopa ottamaan köydet vastaan. Lenski lähti kaikkien
tarvittavien dokumenttien kanssa tulliin ja immigrationiin. 22.30 oli kaikki
dokumentit leimattu ja allekirjoitettu kuuteen kertaan.
22.50 narut irti ja kohti Saint Luciaa
.
|
Departing Barbados, the big ones first, then us |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti