23.1.2012

Mindelo, Cap Verde 18. – 23.1.2012

Cap Verden saarivaltio muodostuu 10 isommasta ja 4 pienemmästä tuliperäisestä saaresta. Toimivia tulivuoria on enää Fogon saarella. Asukkaita on n. 420.000, pääkaupunki on Praia, joka sijaitsee Santiagon saarella. Mindelo on Sao Vicenten saarella ja se on toiseksi suurin kaupunki, asukkaita n. 60.000. 
Mindelon uusi marina osoittautui erittäin hyvin hoidetuksi. Lenski muisteli edellistä käyntiään Kap Verdellä (2002), jolloin ainoa mahdollisuus oli jäädä ankkuriin ja tulla jollalla maihin. Kaupungissa on selvästi afrikkalainen meininki. Kadulla myydään kaikenlaista kaloista perunoihin ja hedelmiin.
Mindelo

Perjantaina 20.1. oli paikallinen juhlapäivä ja kaupungilla oli illalla iso ulkoilmakonsertti. Kansaa oli mustanaan  kaduilla ja rytmi oli tosi tarttuvaa.  

Tehtiin Jussin kanssa sight-seeingkierros Sao Vicente –saaren ympäri. Oppaanamme oli unkarilainen tyttö, joka oli ollut 2 vuotta Kap Verdellä ja oppinut siinä ajassa paikallisen kreolikielen. Heti Mindelon ulkopuolella on todella karua ja köyhän näköistä. Saaren ongelma on ääretön kuivuus. Sadetta tulee keskimäärin 3 päivää vuodessa ja silloin kun sataa, niin vesi tulee ryöppynä vuoren rinteitä alas tuoden tullessaan kaiken irtonaisen. Eroosio kuluttaa maastoa todella voimakkaasti. Käyttövesi tehdään merestä sähköllä, mikä tekee veden kalliiksi. Marinassakin pitää maksaa erikseen vedestä (2 c/l). Kävimme paikallisella maatilalla, joka suomalaisen mittapuun mukaan näytti todelliselta ryysyrannalta, mutta oli kap-verdeläisittäin erittäin hyvin menestyvä farmi, koska heillä on oma kaivo. Saaren korkein vuori, Monte Verde, on 750 m korkea. Huipulle menee mukulakivillä päällystetty tie, jota pitkin rämisteltiin ylös vanhalla pakettivolkkarilla. Ylhäältä oli upeat näköalat, joita tosin hieman himmensi vähän sumuinen sää.
Kapverdeläinen maatila

Dyynirantaa saaren pohjoispuolella
Sillä välin, kun Jussi ja Riitta olivat saarikierroksella, Lenski ja Pekka laittoivat venettä matkakuntoon. Mindelon satama on välietappi matkalla Euroopasta Atlantin yli joko Karibialle tai Brasiliaan. Joka päivä näkee, miten veneisiin kannetaan ruokaa ja vettä, minkä jälkeen ne häipyvät satamasta. Mekin täydensimme varastojamme ja yritimme kuumeisesti miettiä, mitä kaikkea vielä tarvitsemme Atlantin ylitykselle. Vähitellen alkaa kaikki olla kunnossa ja voimme aloittaa purjehduksemme ”ison veden” yli.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti