Herättiin aikaisin ja laitettiin kunnon aamiainen, pekonia, munia ja paistettuja perunoita. Kesken aamiaisen valmistuksen loppui tietenkin kaasu ja takakannen lokerosta kaiken muun tavaran alta piti kaivaa uusi kaasupullo esiin. No, joskus se olisi loppunut kuitenkin. Edellisestä legistä viisastuneena vedettiin isopurje ylös jo satamalahdella. Sataman edusta oli täynnä pikkuveneissä olevia aamukalastajia, joita piti väistellä ulos ajaessa. Alkumatkasta päästiin purjeilla jonkin matkaa myötäisessä tuulessa, mutta sitten tuuli tyyntyi ja oli taas käynnistettävä moottori. Tuuli virisi uudestaan vähän ennen perille tuloa, mutta se ei meitä enää paljon auttanut. Kalastajien verkkoja oli tosi paljon, vaikka ajoimme tämän legin juuri verkkoja välttääksemme ja tuulen toivossa reilusti rannikosta ulos. Korkea maininki teki verkkomerkkien näkemisen todella hankalaksi ja niinpä välillä mentiin ihan merkin vierestä, kun sellainen yhtäkkiä ilmestyi eteen.
Chenoa odotuslaiturissa, taustalla Eiffel-silta |
Viana Do Castelo on Lima-joen suulla. Kohtalaisen kova keinuminen lakkaa, kun pääsemme aallonmurtajan suojaan. Joella ihmettelimme, että missä marina on. Se löytyi vasta, kun oltiin aivan sen kohdalla. Sisäänajoaukon sulkee silta, joten päätämme kiinnittyä vieressä olevaan odotuslaituriin, johon sopivasti ilmestyy ystävällinen satamakapteeni. Hän kertoi, että voimme myöhemmin tulla sisälle marinaan, kun kääntösilta kello 18 avataan. Silloin vesi olisi tarpeeksi korkealla meidän syväykselle. Kun Biskajan lahden pohjoispuolella tottui jopa 11 m vuoroveteen, ei 2,5 metriä tunnu kovinkaan merkitykselliseltä, mutta onhan sekin huomioitava, kun tekee tiukkaa. Pienessä ja ahtaassa marinassa vene kiinnitetään keula laituriin ja perä pohjassa kiinni olevilla köysillä, mikä oli meille uusi ja outo tapa, mutta avuliaan satamakapteenin avulla vene saatiin kiinnitettyä.
Viana-patsas, kaupungin symboli Portugalin merivalta-ajoilta |
Viana Do Castelo on kaunis pikkukaupunki. Monet taloista on päällystetty koristeellisilla laatoilla. Vanhassa kaupungissa on tori, jonka keskellä vanha suihkukaivo. Kaupungin yläpuolella Saint Lucia –vuorella on Saint Lucian Basilica, joka näkyy ensimmäisenä, kun lähestyy kaupunkia. Lima-joen yli kulkee Eiffel-silta, jonka on suunnitellut sama arkkitehtitoimisto kuin Pariisin Eiffel-tornin. Silta kieltämättä muistuttaa hieman vaakatasoon kaadettua Eiffel-tornia.
Toisena iltana Viana Do Castelossa halusimme mennä ulos syömään. Totesimme, että turistikausi on ilmeisesti ohi. Kaupungin kadut ja ravintolat olivat täysin tyhjiä. Lopulta löysimme ravintolan, jossa oli muitakin asiakkaita. Ravintola oli vuonna 2009 saanut Michelin-tähden, joten uskoimme saavamme todella hyvää ruokaa. Ei ruoassa mitään valittamista ollutkaan ja palvelu oli tosi ystävällistä, mutta olisimme odottaneet ehkä jotain vielä suussa sulavampaa. Olisi ehkä pitänyt käydä täällä 2 vuotta sitten.
Toisena iltana Viana Do Castelossa halusimme mennä ulos syömään. Totesimme, että turistikausi on ilmeisesti ohi. Kaupungin kadut ja ravintolat olivat täysin tyhjiä. Lopulta löysimme ravintolan, jossa oli muitakin asiakkaita. Ravintola oli vuonna 2009 saanut Michelin-tähden, joten uskoimme saavamme todella hyvää ruokaa. Ei ruoassa mitään valittamista ollutkaan ja palvelu oli tosi ystävällistä, mutta olisimme odottaneet ehkä jotain vielä suussa sulavampaa. Olisi ehkä pitänyt käydä täällä 2 vuotta sitten.
Kaakeleilla päällystetty julkisivu |
Keskustori suihkukaivoineen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti