Alkumatkasta saatiin hyvä
sivumyötäinen tuuli. Parhaimmillaan veneen nopeus oli yli 9 solmua. Ongelmana
oli vain se, että suunta oli täysin väärä, johonkin Bermudan
länsipuolelle. Pääasia on
kuitenkin että ollaan menossa ja
päästään edes hieman pohjoiseen, jolloin tuulten pitäisi muuttua meille
suotuisammaksi. Näinhän kävi ja noin muutamia satoja maileja Bermudan itäpuolella
saamme kauan kaivatut läntiset tuulet. Nyt voimme jopa valita tuulen nopeuden.
Menemällä enemmän pohjoiseen saamme kovemmat tuulet, mutta myös kovemman
merenkäynnin. Tyydymme vähän heikompiin tuuliin ja rauhallisempaan menoon eli
pysyttelemme nyt aluksi 36 – 37 latituudin välissä, jossa tuulet ovat lähes
täysin myötäiset 15 - 25 solmua.
Olimme rekisteröityneet ns. Herb-nettiin, kanadalainen kaveri, joka kymmenien vuosien ajan on
lyhytaaltoradiolla (SSB) päivittäin
antanut veneilijöille säätietoja ja suositteluja, mihin suuntaan purjehtia
hyvien tuulten löytämiseksi, sekä ennen
kaikkea varoittanut huonosta säästä.
Niin tälläkin kertaa, kauden ensimmäisestä trooppisesta myrskystä, joka
voimakkuudeltaan oli Andrew-nimen arvoinen. Onneksi myrsky ei kääntynyt
Atlantille, vaan pysytteli USAn ranikolla
eikä saavuttanut hurrikaanivoimakkuutta, vaan pysyi ns. tropical storm
-tasolla aiheuttaen kuitenkin pientä
levottomuutta pariksi päiväksi.
Valitettavaa oli, että saimme ainoastaan yhtenä iltana yhteyden Herbiin
ja silloinkin oli kuuluvuus meiltä päin hänelle erittäin heikko. Kuulimme
kuitenkin hänen ja muiden veneiden liikenteen, joten saimme kyllä jonkinlaisen
kuvan Atlantin yleissäätilasta. Muut Herb-net-veneet vain olivat valitettavan
kaukana meistä.
Säätietoja saimme kuitenkin koko
Atlantin ylityksen ajan Sailmailin kautta downloadaamalla sääkarttoja
päivittäin, ja mikä kaikkein arvokkainta,
oli ystävämme Veka, kokenut Atlanin ylittäjä, joka päivittäin lähetti meille
ja myös Snoopylle säätietoja Suomesta käsin. Tänä vuonna on kuulemma erittäin
huonot radiokelit eli auringon pilkkuja ja tai magneettimyrskyjä, jotka
häiritsevät lyhytaaltoradioliikennettä. Onneksi datalähetykset eivät ole
häiriöille niin alttiita kuin puheelle. Huonosta radiokelistä huolimatta
pystyimme lähes päivittäin pitämään yhteyttä Snoopyyn, Elainiin ja myöhemmin
radiosessioon liityneeseen kanadalaiseen Molodaan . Radiosessiossa vaihdettiin
sijaintitiedot, säätiedot ja luonnollisesti varmistettiin, että kaikilla on
kaikki kunnossa. Sen jälkeen rupateltiin välillä pitkään kaikki maailman
kuulumiset.
Kun oltiin oltu n. viikko
matkalla, niin tuuli heikkeni huomattavasti. Jo muutamaa päivää aikaisemmin oli
säässä tapahtunut muutos, meriveden lämpötila alkoi laskea ja samalla varsinkin
yöt alkoivat tuntua kylmiltä . Tästä eteenpäin alkoi tuulen voimakkuus myöskin
vaihdella aika paljon ollen välillä tosi heikko ja ja muutamaa tuntia myöhemmin
puhalsi 15-25 solmua. Heikkojen tuulien ajaksi laitettiin Perkins töihin.
Päästiin eteenpäin ja saatiin sähköä ja käytettiin jääkaappia ja pakastinta
max-teholla sekä tehtiin
vettä. Loppumatkasta sitten Azoreiden päällä olevan korkeapaineen keskustan
vaikutuksesta tuuli loppui lähes kokonaan. Ajettiin 3 viimeistä vuorokautta
lähes tulkoon Perkinsin voimalla. Vaikka välillä olimme huolisamme polttoaineen
riittämisestä, totesimme perillä Hortassa, että meillä oli viellä noin puolet
jäljellä eli 450 litraa.
Yhteenvetona Atlantin ylityksestä
voi todeta seuraavaa: säät olivat meille aika suotuisat, vaikka aluksi näytti
siltä, että joutuisimme Bermudalle odotelemaan suotuisampia tuulia. Ylitysaika
muutamaa tuntia vaille 3 viikkoa on jokseenkin normaali. Veneessä kaikki toimi
eli teknisiä murheita ei ollut. Ainoa korjaustoimenpide koko ylityksen aikana
oli yhden ratsastajan vaihto. Iso purje jäi maston puoleenväliin jumiin, kun
olimme sitä laskemassa. Ongelman aiheutti ratsastaja, joka rikkoontui ja
kiilautui purjeuraan. Seurauksena oli, että nostin kietoutui yläsaalingin ja
vantin ympärille. Kaikki saatiin kuntoon parin päivän kuluttua, kun merenkäynti
rauhoittui.
Mitään varsinaisia vahtivuoroja
emme sopineet, vaan se joka oli hereillä kurkki silloin tällöin ulos.
Käytänössä minä (Lennart) valvoin ja torkuin yöt ja Riitta nukkui. Aika suuren
luottamuksen sai kyllä AIS osakseen. Lähes päivittäin näimme laivan tai
laivoja, joko visuaalisesti tai AIS-kuvaputkella. Aika ei tullut pitkäksi;
päivät kuluivat torkkuessa tai jotain pikku askareita tehdessä. Päivän
kohokohdan muodosti Riittan valmistama illallinen. Säilykkeistäkin valmistuu maittava ruoka taitavissa käsissä. Jälkiruoaksi kävi jokin peli tai vanha jo
moneen kertaan nähty DVD-leffa. Emme lähtiessä oikein kunnolla paneutuneet
tuoremuonan hankintaan sillä seurauksella, että meiltä loppuivat perunat,
pehmeä leipä, vihannekset, leikkeleet ja hedelmät. Syynä huonoon
tuoreprovianttihankintaan oli varmaankin se, että olimme vielä molemmat
heikkokuntoisia flunssasairastelun jäljiltä eikä minkäänlaista ruokahalua ollut
kummallakaan. Tulipahan halpa provianteeraus. Säilykkeitä oli kyllä
riittävästi, joten ei me nälkää nähty. Loppumatkasta ruokapuoli vain kävi vähän
yksitoikkoiseksi. Öisin meni useita
tunteja SSB:n parissa, kun downloadattiin sääkarttoja ja lähetettiin sähköposteja,
niissä lähinnä positioraportteja. Surkeata oli, että Shiptrak-järjestelmä ei
alkumatkan ensimmäisten päivien jälkeen
toiminut ja sen kuntoon saamiseen meni
vissiin kymmenen päivää, hitaita sähköpostiyhteyksiä ympäri maailmaa, kunnes
Sailmailista (sähköposti operaattorimme) Jim sai asian hoidettua.
Yritimme koko matkan ajan silmä
tarkkana bongata valaita, mutta ne eivät vain suostuneet näyttäytymään meille.
Sen sijaan delfiinit kävivät matkan puolenvälin jälkeen tervehtimässä meitä
lähes päivittäin. Muut meressä elävät
lähinnä kalat kyllä ilmeisesti kiersivät meidät kaukaa, sillä hinasimme
uistinta perässä lähes koko matkan eikä mitään tarttunut kiinni. Muut purjehtijat saavat kuulemma kalaa,
kunhan vain heittää jotain siiman päässä mereen.
Aamulla 19.6 erotimme usvaisesta kelistä huolimatta Picon
2300 metriä korkean tulivuoren, muutamaa tuntia myöhemmin tuli näkyviin Faialin
saari. Kierrettyämme Monte De Guian
niemen kärjen, tuli näkyviin Hortan kaupunki ja satama. Vielä edellisenä
päivänä ajattelimme mennä suoraan Sao Migueliin, mutta kun totesimme että
meillä oli vuorokausi aikaa, kunnes tyttäremme perheineen tulisi
Azoreille, päätimme muuttaa suunitelmaa
ja mennä purjehtioiden niin paljon mainostamaan Hortaan, jos ei muuten, niin
ainakin maalaamaan veneemme logon siihen kuuluisaan aalonmurtajaan.
Faial |
Planned route and actual sailing track |
Todennäköisesti ”S/y
Draconiksen” Riitan vakuuttelut siitä,
että kahdestaan pärjäisimme, sai meidän Riitan muuttamaan mielensä Atlantin
ylityksestä, jota hän ei aluksi halunnut kahdestaan tehdä. Nyt on kaikki hyvin
Atlantti on ylitetty. Varmasti oli onneakin mukana, mutta mielestämme
pärjäsimme varsin hyvin ja saimme elää
omaa meille sopivaksi käynyttä
elämän rytmiä tarvitsematta huolehtia kenestäkään ulkopuolisesta. Ne gastit, joita meillä oli länteen päin
tultaessa, Seppo, Pekka ja Jussi, olivat niin huippuluokkaa sekä ihmisinä että
purjehdusapuna, että vähenpään emme voineet tyytyä, joten luotimme toinen
toiseemme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti